الگوی مشترک هنر باغسازی لعل قلعه، پاسارگاد و هزارجریب
نویسندگان
چکیده
منابع مشابه
بازخوانی یک سنت در هنر باغسازی ایران
زریاسکیپ1 یا منظرهپردازی خشک بخشی از علم منظر است که در مواجهه با شرایط و اقلیمهای گرم و خشک مطرح میشود. زریاسکیپ متشکل از هفت اصل کلی است که در راستای دستیابی به آبیاری بهینه در منظر تعیین شدهاند. این اصطلاح برای اولین بار در سال 2000 میلادی در فرهنگ آکسفورد تعریف شد، درحالیکه اصول آن سالها پیش در منظرسازی باغهای ایران به کار رفته است. باغ ایرانی راهی به سوی تبیین توانمندی...
متن کاملتأثیرپذیری هنر باغسازی آندلس از باغ ایرانی
باغسازی دوره اسلامی آندلس از یک سو امانتدار نگرشهای حاکم بر فضاسازی به شیوه اسلامی و شرقی است و صور واضحی از ردپای باغهای ایرانی و معماری سرزمینهای اسلامی را در خود به نمایش گذاشته و از سوی دیگر محلی برای تجلی تعامل شیوههای مختلف معماری غرب و شرق با مؤلفههای محیطی، بومی و شرایط اقلیمی است که در کل شخصیتی متمایز و منحصر را برای این شیوه ایجاد کرده است. بهدنبال فراهم شدن برنامه سفر به ...
متن کاملبازخوانی یک سنت در هنر باغسازی ایران
زری اسکیپ1 یا منظره پردازی خشک بخشی از علم منظر است که در مواجهه با شرایط و اقلیم های گرم و خشک مطرح می شود. زری اسکیپ متشکل از هفت اصل کلی است که در راستای دستیابی به آبیاری بهینه در منظر تعیین شده اند. این اصطلاح برای اولین بار در سال 2000 میلادی در فرهنگ آکسفورد تعریف شد، درحالی که اصول آن سال ها پیش در منظرسازی باغ های ایران به کار رفته است. باغ ایرانی راهی به سوی تبیین توانمندی انسان در ه...
متن کاملبررسی منشأ پیدایش نظریه چهارباغ به عنوان الگوی هنر باغسازی ایرانی
تلاش برای بازسازی زندگی پس از مرگ دربهشت بر روی زمین در باور بسیاری از فرهنگ ها از جمله ایران یکی از دلایل ایجاد فضاهایی مانند باغ شده است. در مورد این موضوع که باغ ایرانی تمثیلی از بهشت و کوششی در رسیدن به بهشت آرمانی در این دنیا است، نوشته های بسیاری وجود دارد که در این بین تأثیر چهار نهر بهشتی در فرم و هندسه باغ، به صورت برجسته تری نمایش داده شده است. مقاله حاضر با تأکید بر تأثیر معنایی بهشت...
متن کاملزیباییشناسی الگوی باغ در نگارگری و باغسازی هند (با تأکید بر دورة گورکانی)
الگوی باغ، مفهوم ذهنی مشترک بین هنرمند «باغساز» و«نگارگر» است که در طول تاریخ تحت تأثیر جهان بینی سرزمینهای مختلف بر نمودهای عینی متنوعی دلالت دارد. باغساز و نگارگر ایرانی به واسطة جهانبینی مشترک ایرانی اسلامی موجود در سرزمین و به دنبال درک مشترک از الگوی باغ، بر نمودار عناصر مشترکی از مفهوم باغ اتفاق نظر دارند. باغسازی و نگارگری از زمره هنرهای تجسمی هستند که با حکومت گورکانیان بر هند از ایران ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
هنر و تمدن شرقISSN
دوره 2
شماره 3 2014
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023